• Dance Masterclass
  • 154
  • 0

5 tapaa syödä terveellisemmin

5 tapaa syödä terveellisemmin

Olemme luetelleet viisi todella helppoa tapaa, joiden avulla voit aloittaa terveellisen elämäntavan ja lopettaa ylimääräisen kaloreiden laskemisen. Terveellisen ruoan merkitys korostuu jatkuvasti.

Ei kuitenkaan ole olemassa yhtä oikeaa tapaa syödä terveellisesti, vaan jokin konsti toimii toiselle paremmin kuin toiselle.

Terveellisten ruokatottumusten ylläpito käy kuitenkin yllättävän helposti, kun muistaa muutaman tärpin.

Terveellinen ruokavalio

1. Aamupala

Aamupalan tärkeyttä ei voida korostaa liikaa! Proteiinipitoinen aamupala pitää sinut kylläisenä pitkään ja esimerkiksi kaurapuuro sopii aamupalaksi loistavasti! Voit lisätä aamiaiseen esimerkiksi hedelmiä tai marjoja, jotta pysyt kylläisempänä pidempään. Muista sisällyttää aamupalaasi myös kuituja esimerkiksi kokojyväleivällä.

2. Välipalat

Ihmisen tulisi syödä viisi ateriaa päivässä, joista yksi on välipala! Monesti unohdetaan välipalat ja syödään suuria annoksia kerralla! Älä siis päästä itseäsi siihen tilaan, että maha kurnii vaan syö sen sijaan säännöllisesti pienempiä annoksia useasti päivässä. Välipaloina toimivat hyvin erilaiset vihannekset, pähkinät ja siemenet.

Kasvisruokavalio

3. Kasvikset

Kasvisruokavaliota noudattavalla kasvisten syönti yleensä täyttyy. Lihaa syövien kannattaa huolehtia riittävästä kasvisten saannista, jotta vitamiinit saadaan talteen ja monipuolisuutta ruokavalioon. Kannattaa kokeilla punaisen lihan vähentämistä esimerkiksi pitämällä lihaton päivä kerran viikossa. Kasvikset myös piristävät ruoka-annosta tehden siitä värikkään ja herkullisen näköisen!

4. Ruoan määrä ja puhtaus

Energiansaannin tasapaino on tärkeää. Tämä tarkoittaa sitä, että ei kannata syödä enempää kuin mitä kuluttaa. Myös ruoan puhtaus on tärkeää. Jos syöt puhtaasi, et tankkaa turhia lisäaineita tai muita kehoon kuulumattomia aineita itseesi. Kannattaa siis selvittää mitä ostamasi ruoka sisältää ja mistä se on peräisin!

Herkuttelu

5. Herkuttelu

Muista herkutella aina välillä! Anna itsesi repsahtaa ja nauti kaikista lempiherkuistasi tasaisin väliajoin. Tällä tavoin jaksat pysytellä terveellisessä ruokavaliossa pitkiä ajanjaksoja kerrallaan, kun et stressaa jatkuvasti onko syömäsi ruoka terveellistä vai ei.

Ihmisen ei myöskään tarvitse syödä koko ajan täydellisen terveellisesti voidakseen fyysisesti mainiosti!

Toivottavasti nappasit nämä terveysvinkit itsellesi tulevaan käyttöön ja ryhdyt pieniin toimenpiteisiin terveellisemmän elämäntavan saavuttamiseksi. Lisää vinkkejä luvassa taas ensi viikolle, joten pysy kuulolla 😉

Leave a Reply